Artikel
06.05.2015

Tilfredshed på menuen

"Vi tror på, at Vedkommende Personlig Service skal komme indefra og serveres med hjertet. Kun tilfredse og loyale medarbejdere skaber værdi og giver tilfredse og loyale kunder," lyder velkomsten på Hotel Koldingfjords hjemmeside. Til det formål har direktør Peder J. Madsen skabt en arbejdsplads, hvor der er ansvar og kompetence til at træffe beslutninger til den enkelte og fysiske rammer, der er en fornøjelse. De 110 medarbejdere kvitterer med en tilfredshed på 6,4 på en skala til 7.

Også gæsterne på Hotel Koldingfjord er tilfredse. Det gamle julemærkesanatorium i skoven ved fjorden er nummer to på Tripadvisors liste over gode hoteloplevelser i Danmark – kun overgået af Hotel d'Angleterre. Så noget tyder på, at strategien virker.

"Bogholderen skal ikke leve med en langsom computer, og folkene i køkkenet skal ikke spørge mig eller andre, om de må købe nye pander," siger Peder J. Madsen som eksempler på den enkelte medarbejders ret til at træffe beslutninger. Men da køkkenchef Jesper Kristensen ønskede sig et nyt komfur, forhørte han sig alligevel hos direktøren, der fluks indkaldte til møde med medarbejdere og de mangeårige samarbejdspartnere fra BENT BRANDT.

Glædelig jul og godt, nyt køkken

Køkkenet var nedslidt, så under mødet blev ønskesedlen længere og længere, og med få undtagelser handlede det til sidst om et helt nyt køkken. Søndag før jul begyndte køkkenets medarbejdere og håndværkere at demontere det gamle køkken, mens 200 gæster tog for sig af morgenbuffeten. Alt blev fjernet, fliser pillet ned, gulvet hakket op og et nyt støbt hen over julen.

Den 28. december ankom montører og projektfolk fra BENT BRANDT sammen med det 750 kilo tunge MKN-komfur. "Og den 5. januar kunne vi rykke ind igen," fortæller Jesper Kristensen. Både han og Peder J. Madsen er imponeret over den indsats og beslutsomhed, som blev udvist fra køkkenmontørernes side. "Der blev lavet flere forbedringer af projektet på stedet, for 'når vi nu er i gang,' sagde de… Og da vi undervejs opdagede, at vi nok kom til at mangle et par varmeskabe, fik BENT BRANDT dem fremstillet til os her-og-nu."

"Det er et skoleeksempel på et mangeårigt godt samarbejde," siger Peder J. Madsen. "Vi føler os faktisk ikke som en kunde, men som en ven af huset."

Da direktøren og finanskrisen kom til Koldingfjord

Fra 1911 til 1960 fungerede Koldingfjord som sanatorium for børn ramt af tuberkulose – bygget for penge, der kom ind ved salg af julemærker – og efterfølgende overtog Åndsvageforsorgen stedet. Efter nogle år, hvor bygningerne stod tomme, købte Sygeplejerskernes Pensionskasse og Dansk Sygeplejeråd bygningerne i 1987 og forvandlede dem fra noget nær en ruin til et funklende flot, moderne konferencehotel, der åbnede i 1990.

"Vi har nogle fantastiske og visionære ejere, men hotellet er en investering, som skal give et afkast til sygeplejerskerne," siger direktøren, der ikke lægger skjul på, at det har han ikke kunnet levere i årene med finanskrisen, hvor omsætningen blev reduceret med 20%. "Jeg kom til Koldingfjord samtidig med finanskrisen, men i stedet for at gå i sort, lavede vi sammen med ejerne en udviklingsstrategi frem til 2015. Det handlede om fokus på medarbejderne, de fysiske rammer og en øget salgs- og markedsføringsindsats. Og nu tjener vi penge igen," lyder det med tilfredshed.

Passion på menuen

Peder J. Madsen har søsat efterfølgeren for den første udviklingsplan. Her er der fortsat fokus på medarbejderne, men det handler også om at udbygge den position, som konferencehotellet også har fået som eftertragtet ferie- og weekendsted og ikke mindst som spisested.

"For bare fem år siden var der ingen koldingensere, der vidste, at vi var et a la carte sted. Det ved de nu! Vi er berømte for vores morgenbuffet, og med 3.500 burgere om året er caféen også blevet et hit – ikke mindst på en sommerdag, hvor terrassen er fyldt, og cyklerne holder i kø," fortæller en glad køkkenchef, der på lige fod med de øvrige medarbejdere har stor indflydelse på sit eget job. Så her dyrkes passionen for gode råvarer, der omsættes til sublim konferencemad, eksperimenterende a la carte retter, brød fra eget bageri og en velassorteret vinkælder.

Kendte navne rykker ind i nye suiter

Udviklingen af de fysiske rammer er også prioriteret i den nye udviklingsplan – både fordi det har betydning for medarbejdertilfredsheden, men også fordi Peder J. Madsen ønsker at fastholde et højt prisniveau på stedet. Og så skal standarden følge med. Derfor er både lokaler og værelser løbende renoveret og moderniseret, og to nye designer­suiter er lige kommet til.

"Vi har indrettet en Finn Juhl-suite og en Wegner-suite," fortæller den meget designinteresserede direktør. "Her er der møbleret med henholdsvis Finn Juhl-møbler og Wegner-møbler. Vi fik de to sidste Finn Juhl-stole, som blev tegnet til FN-bygningen i New York, og vi fandt tegningerne til et gulvtæppe, som designeren lavede i 1963, så det er blevet produceret kun til os. Vi har også fundet en gammel sengegavl, som Wegner tegnede i tidernes morgen, og den er selvfølgelig renoveret som et supplement til de øvrige Wegner-møbler."

Suiterne består af separat opholds- og soveværelse, lækre badeværelser og store terrasser med udsigt over fjorden. I stuerne er der spiseborde, så suiterne også kan bruges til møder i enrum.

For nogle år siden blev også sanatoriets gamle personalebygning, Louisehøj, totalrenoveret. Med en formidabel beliggenhed ved siden af hotellet benyttes huset nu til eksklusive arrangementer, fester og møder.

Udvikling, udvidelse og et godt udtryk

Det er stadig kurser og konferencer, der er hovedproduktet på Hotel Koldingfjord. Derfor udvides kapaciteten hen over sommeren med to nye møde­lokaler på hver 200 m2. En udvidelse, der bl.a. er blevet til ved tæt samarbejde med myndighederne, for bygningerne er fredede. Men nybyggeri må ikke ligne det gamle, så sanatoriets tidligere gymnastiksal får nu to moderne 'knaster'.

"Mødemarkedet er igen i fremdrift, men kravene har ændret sig fra 'skolebords-opstillinger' til borde med 6-8 personer i grupper," fortæller Peder J. Madsen, der bl.a. bruger sine leverandører til at holde øje med udviklingen i markedet.

"Og så registrerer vi alle de ting, vi siger nej til", som han udtrykker det. "Som dengang folk begyndte at spørge efter caffe latte eller grøn te," siger direktøren, der i øvrigt mener, at det går galt den dag, man selv føler, man er fantastisk.

Vi tør nu godt sige, at Hotel Koldingfjord er en fantastisk oplevelse.