Artikel
03.03.2015

Nye tider

Først hed det LEC, så overtog Mærsk Data, inden IBM købte det hele. Vi gør status over et langt kunde­forhold, der også tegner et billede af kantinens udvikling gennem årene. Over nye tider, der betyder krav til nytænkning. Vi er på besøg hos køkkenchef Erik Jørgensen i kantinen hos IBM i Aarhus.

Det startede som en hulkortcentral engang i 50'erne. I 1970 rykkede man ind i nye bygninger i Risskov ved Aarhus og i de følgende år eksploderede væksten hos LEC – Landbrugets EDB-Center. Frem til 1999 var buffeterne dimensioneret til 500 personer, og køkkenet var et 100 meter langt, smalt rum. Brune fliser, træskuffer og kun 4 blus, kan køkkenchef Erik Jørgensen berette.

Men i 1999 sker der noget. Mærsk Data overtager LEC, og medarbejderskaren forventes at stige til ca. 1.200 personer, så nyansatte Erik Jørgensen – den yngste køkkenchef i koncernen – får lov til at indrette et køkken, der skal kunne håndtere bespisningen af fremtidens måske 1.500 medarbejdere.

Fra 500 til 1.500 – og tilbage igen

Det bliver starten på et langt bekendtskab med BENT BRANDT og konsulent Claus Helbo. IBM overtager Mærsk Data i 2004, og i 2011 står det endnu engang på en omfattende ombygning af kantinefaciliteterne, og den eksisterende gæstekantine bliver derfor inddraget til køkken.

Resultatet blev den rene fornøjelse, men ting går op og ned i databranchen, og for IBM betyder omstrukturering farvel til planerne om medarbejdere i tusindvis i Aarhus. I stedet flytter ca. 500 IBM-folk i 2014 fra Risskov og den nye kantine til 'Spejlbuen', der er et ikonisk kontorhus i Skejby i det nordlige Aarhus.

De nye tider

Så her sidder vi nu sammen med Claus Helbo og Erik Jørgensen. Kantinen drives af Sodexo, og huset skal på sigt være hjemsted for flere virksomheder. På anbefaling fra IBM er Erik Jørgensen ansat som køkkenchef, og køkkenet er nyindrettet af – ja, selvfølgelig: Claus Helbo og BENT BRANDT. Så her finder man både RATIONAL ovne og HOBART opvask, 'for det dur,' siger Erik.

Eriks sans for kantinedrift er nu heller ikke så tosset. Det handler bl.a. om at se nye muligheder i det, man allerede laver. Så her er lidt inspiration til nytænkning…

Eriks lyse idéer

Markedsplads

Foreløbig sker det to gange om året – til jul og i foråret. Spejlbuens store foyer omdannes til en veritabel markedsplads med små boder, hvor medarbejderne og deres familie går rundt med kurve, køber ind og afregner ved kassen, mens orkestret spiller. Køkkenet står for det meste – til jul handler det bl.a. om julebag og konfekt, hjemmelavet rullepølse, sylte, leverpostej, varmrøget laks og Pouls julesild. Der er Inges medister, høns i asparges og alle tænkelige udskæringer af fersk kød til julemenuen derhjemme. For ikke at tale om alt det syltede, vin, snaps, ost og et godt råd om, hvordan tingene skal tilberedes og arrangeres.

Forårsmarkedet har også krydderurter på menuen – og blomster, for Eriks gode ven er gartner. Det supplerer alt det gode til grillen og salatbuffeten inklusiv olier, eddiker, pestoer og tapanader.

Gaver og gavekurve

Flere af markedspladsens tilbud går igen i de gavekurve, som Erik præsenterer i det hjørne af kantinen, der er indrettet til salg ud af huset. Her kan husets medarbejdere altid finde værtinde- eller fødselsdagsgaven, der også kan omfatte noget af det BENT BRANDT isenkram, som man finder på buffeten – skæreplanker, flotte fade og skåle, viskestykker og engangsservice fra SP1S-sortimentet til bordet derhjemme eller picnicen derude. Kurvene laves også på bestilling. Olier, eddiker, marmelader…

Også her er SP1S-sortimentet i brug, når forskellige hjemmelavede kryddereddiker, olier og spædende marmelader eller syltede frugter og grøntsager tager sig flot ud i flasker, skåle og bægre som fordelagtige tilbud.

Bagværk ud af huset

Erik fik en bager i køkkenet ved lidt af en tilfældighed –Jette flygtede fra natarbejde og søgte et job som ansvarlig for husets kaffemaskiner. Men Erik så et anderledes potentiale i hjemmebagt brød, og i dag er kantinen også berømt for såvel tag-med brød, wienerbrød, lagkager og julens flotte honningkagehjerter med navn og imponerende honningkagehuse. Men bagværk ud af huset handler også om brød til 300 personer hver dag i en nabokantine og leverancer af sandwich og kager til et nærliggende privathospital. Egen bager i huset – en god forretning, konstaterer Erik.

Take away

I fire køleskabe på række står dagens tilbud om take away, der er populært hos husets mange unge medarbejdere. Det kan være den varme ret fra dagens buffet eller nogle af buffetens tapas, der har erstattet mange fade på buffeten, fordi det giver mindre madspild og ser pænt ud under hele frokosten. Take away kan også være specialiteter, der annonceres på Sodexos intranet og på husets mange informationsskærme – stjerneskud eller bøffer f.eks. Der er drikkevarer inklusiv hjemmelavede safter, og så er der årets 4-retters nytårsmenu, som er en udsolgt succes i et antal på 200 couverter.