Artikel
04.05.2025

Når mere end maden er nytænkning

Det kunne være i Berlin, men det er i Aarhus. Fra en til fire afdelinger på to år med stilsikker, sund mad i et gennemført visuelt univers, der inspirerer og udfordrer.

I konceptet hos Sesam får bowls, sandwich, juice og god kaffe sin egen, helt specielle smag. Det er ikke kun fordi det er gode, sunde råvarer i spændende sammensætninger, men fordi alt går op i en højere enhed, hvor intet er tilfældigt. Lad os starte med logoet – en lille, pixeleret mand med bøllehat, som vi kender det fra et gammelt computerunivers. Og det er lige, hvad det er – født som idé i et gammelt japansk program på Andreas Broløs’s PC. Men det skulle være helt rigtigt, så Andreas fandt en grafiker i Pakistan, han kunne spille ping pong med. I dag skaber den lille mand stor opmærksomhed i byen – godt hjulpet af, at de andre, lige så gennemtænkte detaljer i konceptet.

For Andreas og hans far, Morten, og projektets tredje idémand, Sigurd Steenstrup har en ambition om, at Sesam som helhed skal være til inspiration – madmæssigt og visuelt.

Fra 1 til 4

At maden bygger på sunde råvarer med gode proteiner og fibre afspejler, at alle i ejerkredsen går op i sund livsstil. Det er Sigurd, der tager sig af driften, mens Andreas er iværksætteren, som i den grad er på forkant med tidens trend, og det er lykkedes. Sesam-konceptet har ramt plet – fire afdelinger er detforeløbig blevet til på to år.

Første afdeling startede i foråret 2023 som en del af Madmarkedet på Aarhus Ø, der er den nye bydel på havnen. Her blev det til 5.000 bowls-menuer på den første måned, og mindre end et halvt år senere åbnede den anden afdeling i Latinerkvarteret. Så gik der et års tid, før tredje afdeling kom til i bydelen Højbjerg, og det er i det tilsvarende attraktive Risskov, vi besøger fjerde afdeling, som åbnede i marts i år.

Fælles for alle afdelinger er en gennemført stilren indretning, med en spejlpoleret ståldisk som gennemgående ikon og med street art-kunst på væggene, neon, musik, skærm og blå fuger i gulvene.

Disk som arbejdsplads og ikon

Den spejlpolerede ståldisk er et imponerende blikfang i hele rummets længde. Den rummer samtidig alle Sesams køkkenfaciliteter – kun suppleret af en opvaskesektion med en integreret underbordsmaskine og køle-/ fryseskabe i baglokalet.

Projektleder Andreas Brandt fra BENT BRANDT har været sparringspartner for sin navnebror, Andreas, på projektet, og han fortæller, at der bag den gennemgående front gemmer sig et forløb sammensat af moduler med hver sin funktion i forhold til dét, der produceres lige netop her. Det handler bl.a. om sandwichborde med kølebrønd, køle- og fryseborde, og kølebord og isterningmaskine under juice-sektionen.

”Det er et flow af standardinventar sammensat til en velfungerende helhed – og det er en flot arbejdsplads,” forklarer projektlederen, der sammen med resten af BENT BRANDT-holdet får flotte ord med på vejen om samarbejdet fra Andreas Broløs.

”Vi handler meget økonomisk, og stiller krav om, at vores leverandører forstår vores ønsker og investerer tid i at gøre hverdagen lettere for o . BENT BRANDT dækker os ind hele vejen rundt, og man besøger showroomet føler man sig næsten som en kongelig, når man følges rundt af en passioneret isenkræmmer.” BENT BRANDT har været sparringspartner og leverandør til alle fire Sesam-afdelinger.

Det handler ikke kun om at blive mæt

”Vi vil ikke kun være et moderne madsted,” siger Andreas med overbevisning. ”Vi drømmer om at skabe et socialt miljø, hvor folk træder ud af deres komfortzone og møder alle typer mennesker i alle aldre til events, der helt afslappet byder på fysisk og mentalt velvære. Derfor har vi startet Sesam Socials, hvor vi prøver at skabe arrangementer for alle typer af mennesker, med alle typer af interesser.”

Det er blevet til bl.a. alternativ meditation og saunagus, et kursus i udfordrende militæragtige discipliner og et keramikkursus, hvor deltagerne drejede deres egen kaffekop. Det er gratis at deltage, og Sesam sørger for god forplejning under arrangementerne. Non profit – ja, men en måde at nå nye og endnu flere målgrupper på. Andreas ser et stort potentiale i events, lige som der er fokus på business-aftaler i forskellige afskygninger.

Måske er der også potentiale i flere afdelinger. Hvem ved…?