Artikel
26.11.2015

Det store samtalekøkken

På den ene side mere end 750 gæster. På den anden side et imponerende køkken, hvor næsten alle medarbejderne hos Oticon har front mod gæsterne, så snakken kan gå livligt hen over de tre store buffeter, der skiller parterne.

Fra den ene side af buffeterne forsyner gæsterne sig med energi fra et højt prioriteret overflødighedshorn af velsmag, der synligt tilberedes på den anden side. Det giver nærhed og dialog, når alle kan se, hvad der bliver lavet, siger køkkenchef Kenneth Østerskovgaard. Og det stiller krav om et køkken i orden og harmoni.

Masser af lys, luft og højt til loftet. Brede gangarealer og orden på maskinparken. Kokke og køkkenfolk ved meterlange hæve-/sænkeborde med front mod gæsterne. I den fjerneste ende af køkkenet et åbent, veludstyret bageri og adgang til de udvidede kølerum. Lige om hjørnet en opvask, der med selvafrydning og nyeste opvasketeknologi styres af to personer – et arbejde, der tidligere krævede indsats fra fire medarbejdere.

Og buffeterne – med tre identiske menuer – slynger sig i U- og L-form med gæster på den ene side og køkkenfolk på den anden. Det fungerer!

Ledelsens prioritet

Det var en drøm, der gik i opfyldelse for køkkenchef Kenneth Østerskovgaard, da Oticon-ledelsen besluttede at bygge godt otte meter til i hele bredden på det store domicil på bakketoppen i Smørum. I stueetagen skulle hele udvidelsen komme køkken og kantine til gavn. For ikke alene prioriterer ledelsen et køkken med et højt kvalitetsniveau, men frokostpausen er også en nødvendig energiopladning i en arbejdsdag, som størstedelen af den stærkt voksende medarbejderskare tilbringer dybt koncentreret foran computerskærmen.

Så frokostpausen er tidspunktet, hvor alle samles og snakken går – og nu handler snakken ikke kun om avancerede høreapparater, men også om tilberedningstips og råvarer i sæson.

Udfordringerne

Efter et grundigt forarbejde fra køkkenchefen og Oticons Facility Manager, Pernille Smidt, og husets tekniske chef, Henrik Jensen, kom konsulent Michael Fuglsang og projektkonsulent Mette Kjær fra BENT BRANDT på banen. "De er inde i alt og teknisk superdygtige, så de fik afværget, at vi lavede fejl," konstaterer Kenneth Østerskovgaard. "Der var bl.a. den udfordring, at vi skulle bruge det eksisterende emfang. Det ville være for dyrt at ændre, så der skulle rykkes rundt på tingene samtidig med, at kapaciteten på steamere, komfurer og ovne skulle øges."

Og der var endnu en udfordring: Køkkenet skulle fungere under udvidelsen, så der måtte etableres et udekøkken under teltdug og hævet en meter over jorden. Efter fem uger ’på græs’ kunne køkkenfolket vende tilbage til et nyt, fantastisk velfungerende køkken, hvor man ikke længere skulle flytte rundt på ting, for at kunne komme rundt, som køkkenchefen udtrykker det.

Det gode brød

Også Oticons to bagere, der lige som det øvrige køkkenpersonale er ansat af Fazer Amica, kunne indtage deres nye, veludstyrede bageri, som forsyner huset med et stort udvalg af italienske brød foruden kager og wienerbrød i en kvalitet, der købes med hjem i stor stil fra den veludstyrede brødbuffet. Al brød er økologisk, og økologiprocenten for hele køkkenet er +60%.

Opvasken

Der er selvafrydning hos Oticon, og det brugte service placeres i opvaskebakker ved den lange luge, som er disponeret, så man undgår kø. Personalet i opvasken kan med tryk på en knap sende de fyldte opvaskebakker ned på transportbåndet, der fører til en Hobart tunnelopvasker. Opvaskerummet er disponeret med god plads til afsætning af det rene service efter opvasken.

Samtidig har man med investeringen i en Granuldisk grovopvasker sparet på pladsen. Der er tale om en ny hjørnemodel med elektrisk hæve-/sænke hætte og med afsætningsplads i vinkel. Grovopvaskeren bruges primært til opvask af større ting fra køkkenet, men den kan også anvendes til almindeligt service.

Alt arbejdet i opvasken klares i dag af to medarbejdere. Det er det halve af bemandingen i den gamle opvask.

Den glade køkkenchef

Kenneth Østerskovgaard er glad for sit nye køkken og for Oticon som arbejdsgiver. Her prioriteres både velsmag, godt ergonomisk grej og et rart arbejdsmiljø med lys og luft.

"Jeg får lov til at eksperimentere, lave god og sund mad med fokus på økologi. Og nu kan gæsterne opleve vores glæde ved at lave mad, mens de forsyner sig fra buffeterne," slutter den sjællandske køkkenchef.