Artikel
09.08.2016

'Rynkerne' på skov tour

Team Rynkeby er den fantastiske historie om cykelamatører og deres hjælpere, der i juli måned sætter sig på cyklen og kører til Paris for at modtage Tour de France feltet på Champs-Élysées. Det egentlige formål er at indsamle penge til Børnecancer-fonden, og siden 2001 er det blevet til næsten 144 mio. kroner – mere end 48 mio. alene sidste år.

Men uden mad og drikke dur cykelhelten ikke, så vi har mødt kok Peter Skov, der sammen med fem hjælpere for anden gang sørgede for dagens forplejning til de 46 ryttere og 14 servicefolk, som i 2016 udgjorde Team Rynkeby Østjylland – eller 'Rynkerne', som de kalder sig selv.

Alle de 1.600 Team Rynkeby-ryttere og 400 hjælpere fra fem lande betaler alle deres egne udgifter selv. Og alle deltager de i jagten på sponsorer, som gør det muligt at indsamle det imponerende beløb til Børne-cancerfonden. Også Peter Skov benytter sig af sine kontakter gennem 35 år i restaurant- og køkkenverdenen, når menuer og praktik skal på plads før turen starter.

"Vi bor på hoteller undervejs, som serverer morgen- og aftensmad, så vores opgave er at sørge for forplejningen på de tre stop, der er indlagt på dagens etape," fortæller Peter Skov. Til daglig står han bag gryderne i Skovs Mad i Hornsyld, hvorfra han bl.a. driver kantinerne på Horsens Statsskole, Horsens Gymnasium og Social- og Sundhedsskolen. "Både vi og rytterne er blevet undervist i, hvordan de ideelle måltider i løbet af dagen skal sammensættes – at saltbalancen næsten er vigtigere end væskebalancen, og at chips og flæskesvær derfor er faste ingredienser sammen med salt til agurkerne. Til gengæld ingen sukker før frokost."

Mad on tour

Efter første stop ved 10-tiden, pakker Peter Skov og hans fem hjælpere sammen og begiver sig videre til rastepladsen, der efter yderligere et par timer i sadlen er udset som rytternes frokostspisested. Er der tid til det, tændes der måske op i grillen, gasblussene køres i stilling, parasollerne rejses – midt på dagen kan temperaturen i Frankrig nærme sig 40 grader – og der gøres klar til servering af f.eks. dagens lækre kyllingesalat med rå grøntsager, forskelligt pålæg til det hjemmebagte brød, frugten skæres og udvalget af skyr og drikkeyoghurter, protein-drikke, juice og masser af vand sættes frem.

"Jeg har forberedt mange af serveringerne hjemmefra, og alt er tilberedt af sponsorerede råvarer. Det hele transporteres i en kølebil, som er stillet til rådighed af en dagligvaregrossist, ligesom to følgebiler, en lastbil til bagage og en motorcykel til vores marshall også er sponsorater," fortæller den jyske kok, der på dagens sidste stop ved 16-tiden kan supplere udvalget med kager, som deltagerne har bagt hjemmefra – et resultat af det helt specielle sammenhold, der opstår blandt 'Rynkerne'.

Det tætte fælleskab

Turen til Paris er kulminationen på et helt års træning og forberedelse, så det er et hold, der kommer meget tæt på hinanden. Også rent fysisk, fordi der er krav om en krammer, når man ses – noget, som Peter Skov lige skulle vænne sig til. "Men jeg må medgive, at det giver en fællesskabsfølelse på et hold, hvor alderen spænder fra 20'erne til over 60. Af de 46 ryttere er 14 piger, og med dagsetaper på mellem 130 og 193 km stilles der krav om at være i god form, selv om hastigheden højst må være 25 km/t, og selv om alle skal følges i samlet flok. I det hele taget er der tale om seriøs hygge, hvor der også er plads til en øl og tyrolermad," siger kokken, der dog erkender, at jobbet som holdkaptajn i køkkenet er et hårdt 6-23 job med pakning af biler, opsætning, nedtagning, tilberedning og opvask under campinglignende forhold.

Paris og millionerne venter

De 38 hold tilrettelægger hver især deres tur, der dog har ankomsttidspunktet til Paris fælles. Sidste dag cykles der kun omkring 100 km, og her har rytterne selv smurt deres madpakke, så køkkenholdet kører direkte til den plads i Paris, hvor de omkring 2.000 'Rynker' samles.

Her venter mange af rytter-nes familier, så Peter Skov og hans hjælpere gør noget ekstra ud af forplejningen den dag. Efterfølgende venter suset på Champs-Élysées, og mens mange flyver hjem, sætter Peter og en række af hans frivillige kolleger sig bag rattet i den sponsorerede karavane med Aarhus som mål.

Derhjemme venter forbered-elserne til næste års tur – og spændingen om, hvor mange millioner der dette år kan doneres til indsatsen for kræftramte børn.