Lasse Skjønning Andersen
Artikel
07.02.2017

Lasse og verdensgrøden

Historien om GRØD startede som en slankekur. Kedelig, klistret og ikke særlig velsmagende. Men så begyndte teenageren Lasse at eksperimentere, og grød blev til den ene livret efter den anden. I september 2011 besluttede den 21-årige autodidakt at dele sin begejstring med andre, og den første grødbar åbnede i Jægersborggade i København.

Medierne flød over af forundring, og kunderne strømmede til. I dag laves der morgen-, middags- og aftengrød i fem GRØD-butikker, og der produceres to-go grød til 7eleven og nye produkter til Irma. Drømmen om udlandet lever, for der er en verden af grød til forskel på fordommene om grød som en kedelig og klistret spise og Lasses livretter.

Han tvang sig selv til at spise grød hver dag, for han havde set det som en mulighed for at smide nogle kilo. Det var sundt og en god, nærende måde at starte dagen på. Men spændende, det var det ikke. Så som det nysgerrige madøre han er, begyndte Lasse Skjønning Andersen at eksperimentere med forskellige kornsorter og lækre toppings. Resultatet blev en oprigtig passion for grød, der gjorde alle fordomme om kedelig fattigmandsspise til skamme.

I London oplevede han, at cafeerne havde havregrød på menuen, og det var et hit som take away. Samtidig fik de gamle madtraditioner nyt liv herhjemme i det nye nordiske køkken, så hvorfor ikke..? Lasse kastede sig ud i det og åbnede en grødbar i hotte Jægersborggade.

"Jeg var total nervøs. Jeg havde lavet grød med stor smag derhjemme, men jeg anede jo ikke, hvad det ville sige at skulle lave 100 portioner havregrød og 20 kg æblekompot om dagen. Det blev learning by doing. Der var ikke nogen, jeg kunne kigge over skulderen, og jeg anede ikke, hvad det ville sige at være leder," fortæller iværksætteren, der i dag er leder for 50 medarbejdere.

Hvad er det, grød kan?

I Danmark er grød mange ting. Fra havregrød og risengrød til øllebrød og grød med bær og frugter, men typisk noget vi forbinder med morgenmad eller dessert. I andre lande er grød ofte noget, der serveres til frokost eller aften – f.eks. risotto i Italien og i Asien salt grød med kylling, svin eller grøntsager.

"Grød har et stort potentiale hos et bredt publikum hele dagen, fordi man med god basisgrød kan variere med toppings i en uendelighed," fortæller Lasse, der stadig tager sig af produktudviklingen, men med god sparring fra sine butikschefer, der får god inspiration fra kunderne.

GRØD til verden

I dag omfatter GRØD foreløbig fire butikker i København og en i Aarhus, og Lasse vil ikke afvise, at der er plads flere i Danmark. "Men det er en niche, der kræver byer af en vis størrelse, så potentialet for vækst ligger nok uden for landets grænser. Jeg kan sagtens se perspektiverne i f.eks. New York, men før vi kaster os ud i det, skal vi være helt skarpe på vores koncept."

Det handler bl.a. om en rød tråd i butikkernes udseende og funktion. "Det er ret små butikker, hvor al grøden produceres på stedet, så indretningen skal være optimal. Butikken i Jægersborggade er netop blevet udvidet til det dobbelte, og BENT BRANDT har hjulpet med indretningen af butikken i det nye Aarhus Central Food Market. Og i København er vi på udkig efter lokaler til et centralt produktionskøkken" fortæller Lasse, der dog afviser, at GRØD kommer til at udvikle sig efter en langsigtet strategiplan. "Det vil tage energien fra projektet!"