Artikel
12.05.2021

Hvad kroen kan

Det er en af Danmarks ældste kroer. Det er måske også den nyeste. For Fanø Krogaard fra 1664 har gennemgået en altomfattende renovering, der også omfatter dét, som ikke kan arkitekttegnes.

Det tager 12 minutter med færgen fra Esbjerg og 3 minutter til fods. Så har man gennemført en rejse i tid og sted. Krogaarden, med sin gudsbenådede udsigt over Vadehavet og Nordbys krogede idyl på den anden side, levner simpelthen ikke plads til nutidens stress og jag. Og hvis der var nogen, der frygtede, at ombygningen af den forfaldne krobygning ville ta’ sjælen ud af oplevelsen, er al frygt gjort til skamme. For det er en erfaren, lokal krofamilie, der har haft tøjlerne i projektet.

Allerede i 1981 omdannede Peter og Karen Margrethe Petersen Hotel Hjerting til et møde- og konferencested, der i 2008 blev til megasuccesen Hjerting Badehotel. I partnerskab med en anden navnkundig esbjergfamilie, E. Bank Lauridsen, indgår badehotellet i dag sammen med Hotel Britannia, Hotel Arnbjerg og nu Fanø Krogaard i PL Hotels.

Alt!

Der gik 8 måneder med renoveringen, hvor ALT blev sat i stand, uden at det gik ud over stemningen i ’De Tre Stuer’ og ’Den Fine Stue’. 10 forskellige værelser på 1. sal i hovedbygningen fik bad og toilet og blev suppleret af 4 nye værelser i den gamle sal og 6 værelser i et anneks. Foran kroen blev en udsigtsterrasse til 150 personer og et orangeri anlagt.

Det gamle køkken blev ryddet, så Per Plesner fra BENT BRANDT havde mulighed for at starte forfra med alt: Rational ovne, MKN komfurer, Hobart opvask specialborde og koldt køkken. Med en placering midt i huset og tæt på gæsterne var ventilationen vigtig, og den stod sin prøve i en meget hektisk sommer i 2020.

Det var det arkitekttegnede. Men der skal meget mere til. Det betød bl.a. en tur i kælderen og et utal af timer på loppemarkeder og i genbrugsbutikker.

Familieprojektet

Kælderen gemte på adskillige effekter fra krogårdens tidligere liv, og med en glødende interesse for indretning havde Karen Margrethe en god fornemmelse af, hvordan helheden skulle stykkes sammen – ikke kunstige rekvisitter i en kulisse, men ting, der hører hjemme og har en funktion. Står der flotte, gamle tedåser på skænken, er det fordi, de indeholder te, og skænken er en del af morgenbuffeten. Og der dekoreres ikke med LP-plader hvis ikke, der også er en funktionsdygtig grammofon. Det skal være hyggeligt – og med gode Instagramspots!

Mens Peter og Karen Margrethe søgte originaliteter i det jyske, fandt datteren Mette helt andre ting i København. Hun havde i 4 år arbejdet og ’spist sin månedsløn op’ i Hovedstaden, for mens hendes søster, Mie, allerede havde overtaget ansvaret for Hjerting Badehotel, var det lige så selvsagt, at Mettes kompetencer skulle i spil som leder af Fanø Krogaard.

Det blev til mange diskussioner ved spisebordet. ”Jeg ønskede tit, at det ikke var så familiært,” siger Mette samtidig med, at uenighederne også kunne være værdifulde. ”Min far mente, at man skulle sidde ved et bord i karnapperne på førstesals-værelserne og kigge ud, mens jeg talte for, at det skulle ske med benene oppe på en bænk i hele karnappens bredde. På den måde synes jeg, vi har tilført kroen en fornyelse samtidig med, at vi er tro mod dét, en kro kan.”

Hvad er det, en kro kan?

Ordet ’kro’ sender andre signaler end ’hotel’ – mere landlig ro. Der er dømt afslapning og forkælelse, og man kan næsten smage, at maden har en central betydning for oplevelsen.

Mens et hotelophold måske har shopping, wellness og museer på programmet, er det ofte naturen, der omgiver et kro-getaway. Netop pakkeløsninger for nogle dages afslapning er et helårs-fundament for Mettes planer. ”Vi skal ikke skabe nye oplevelser på Fanø – de står jo i kø allerede. Her er basis for masser af cykel- og gåture, kom med ud og find rav, svampe og bær eller saml urter til snaps, bind en markbuket eller prøv at vinterbade.”

Og så er der alle kunstnerne og originalerne – dem man ellers ikke hører om. Men det gør man nu, for Mette har taget initiativ til en serie podcasts, der klæder gæsterne på til at møde ’det autentiske Fanø’. Og skal det virkelig handle om afslapning, er der fra tid til anden f.eks. yoga, detox og afstresning på programmet.

Det er meget vigtigt for familien, at Fanø Krogaard også er et sted, som øens beboere tager til sig – et sted, hvor de kommer til frokost og små sammenkomster. Og det gør de. De kom også, da man inviterede hele øen på kaffebord efter en hektisk sommer.

Maden

At maden på Fanø Krogaard skulle være på et høj niveau lå fast, og Mette vidste også, hvem der skulle løfte opgaven.

”Vi har kendt hinanden siden skoletiden, han kender vores familie, og han kan få et salatblad til at smage himmelsk. Ham skulle det være!” Og ham blev det. Kasper Elmholdt er uddannet på Henne Kirkeby Kro, har arbejdet på Restaurant Geist, 2 år i Canada og på fjerde år havde han stor succes med opstart af 2 restauranter i Shanghai.

”Jeg ved, hvad familien står for – kvalitet og et godt, frit og familiært arbejdsmiljø. Jeg elsker at skabe koncepter – og en kro er jo et koncept, som man skal forny med respekt for traditioner. Så jeg syntes, det var en ære,” siger den 30-årige kok, der først en måned før kroens åbning slap ud af coronaramte Kina.

En uge før åbningen kunne der laves mad i det funklende nye køkken, og det kan nok være, at starten den 26. juni blev en ilddåb for både køkken og medarbejdere. Hele Danmark tog på ø-ferie, og alle pladser og værelser var besat i måneder. Frokostklassikere, menuer med 6 serveringer, skaldyrsfade, kaffe og Fanøkringle. Alt lavet fra bunden. Det fungerer!

Det fungerer, smager godt og ser godt ud, konstaterer gæsteanmeldelserne. For der er selvfølgelig tænkt over alle detaljer i serveringerne. Kasper har fået sine ønsker til tallerkener opfyldt – et design uden kant, så ’der kan være sovs på hele tallerkenen.’ Porcelæn, der ikke bliver en forklædning for maden, men alligevel har personlighed – ergo: Holdbare og flotte Figgjo med egen dekor i form af navn og et poststempel med kroens beliggenhed som koordinater.

Fanø Krogaard er et suverænt bevis på, hvad en kro anno 2021 kan – og det er ikke alt sammen arkitekttegnet.

Få dit eget, personlige Figgjo

Figgjo er specialist i individuelle logo- og special-dekorationer. Dekorationen kan enten håndmales eller trykkes som billeder.

Kontakt os på tlf 8930 0000 med dine skitser, tanker og idéer - det kan være et logo, dit personlige mønster eller særlige ønsker til en farve.