Artikel
12.02.2024

"Hey, here I am"

Bartenderen kan blive i baren, mens serveringsrobotten BellaBot henter maden i køkkenet. Det giver opmærksomhed og større omsætning, og det sparer tid, skridt og tunge løft.

Der bliver sendt utallige selfies og billeder fra den nyrenoverede bar og foyer på Copenhagen Marriott Hotel, for barens nye ’medarbejder’ er populær blandt gæsterne. BellaBot er ikke kun en venlig, men også en supereffektiv og arbejdsom ny medhjælper.

I stedet for at skulle løbe frem og tilbage til køkkenet mange gange om dagen efter bestilte retter og med brugt service, kan bartenderen nu blive og servicere gæsterne. F&B-manager Peter Vinding konstaterer, at hotellets satsning på en serveringsrobot er tjent hjem på mindre end halvandet år. ”Det har øget vores omsætning og gæstetilfredshed, og den opmærksomhed BellaBot skaber er uvurderlig.”

Begejstringen er tilsvarende stor blandtde medarbejdere, der har været med til at tage beslutningen om deres nye ’kollega’. Det bliver til mange sparede kilometer og tunge løft på en måned, og hotellets ledelse har forsikret, at det hverken betyder en reduceret medarbejderstab eller færre timer på vagtplanerne. Formålet har alene været, at bartenderen får mere tid til a servicere og være sammen med gæsterne.

På hjemmebane

Turen fra køkkenet til baren går gennem restauranten, en mellemgang og videre til hotellets store foyer, hvor baren og den tilhørende lounge er placeret nederst i det store, flotte lokale. Turen er ikke bare ’lige ud ad landevejen’. Der er sving, gæster på vejen, hensatte kufferter, møbler og gulvtæpper, men BellaBot er ’trænet’ til at gebærde sig i de ofte hektiske omgivelser.

Rummene og de aktuelle stoppesteder – det kan bl.a. være de enkelte borde – er kodet ind. Det samme gælder arealer, som BellaBot ikke må ’betræde’, og med den viden i bagagen kan turen startes med 2 tryk på panelet, så den er helt ukompliceret at bruge for personalet, fortæller Peter Vinding. ”I starten var vi lidt forsigtige med hastigheden, men sensorerne er så følsomme, at vi risikofrit har kunnet sætte farten op, og BellaBot navigerer ubekymret rundt mellem forhindringerne.”

Peter Vinding bemærker, at det også er interessant at se gæsternes reaktion, når de møder BellaBot på vejen – respektfuldt og med et smil på læben og et endnu tørre smil, når ankomsten markeres med et ’hey, here I am’, og når et venligt klap på ’hovedet’ udløser nedsænkede øjne og et ydmygt ’ohhh’ fra den venlige ’tjener’.

 

 

Fra BellaBots 'kørebog' på Copenhagen Mariott Hotel: 

På 1 dag: 38 leveringer. Kørt 2,43 km.

På 1 uge: 157 leveringer. Kørt 9,99 km.

På 1 måned: 668 leveringer. Kørt 43,6 km.

Se BellaBot i brug

Se BellaBot i brug på Copenhagen Marriott Hotel her.