Artikel
16.10.2015

Godt nemt nytår

Det er ellers ikke de nemme løsninger, der kendetegner Turbinehallen i Aarhus. I det fantastiske rum fra år 1900 gennemføres nogle af de mest overdådige og spektakulære arrangementer i byen, og det gastronomiske niveau matcher højden i den gamle 'Elektriske- Lys- og Kraftstation'.

Men til nytår er det 'ude af huset', det foregår. Og så skal det være nemt. For kunderne og deres gæster. Derfor leveres årets nytårsmenu anrettet i SP1S engangsservice – pakket med videoinstruktion, så køkkenchef Kim Hansens idéer om anretning af delemad føres ind på bordet.

Tidligere blev årets populære nytårsmenu fra Turbinehallen leveret i alubakker og med porcelænsservice. Men det var et bøvl, konstaterer køkkenchefen. Kunderne skulle anrette fra bunden, vaske op og returnere – med undtagelse af den 'give away', som er en tradition i forbindelse med årets nytårsmenu.

"Det har f.eks. været et flot serveringsfad fra BENT BRANDT, og i år er det jeres elegante sorte skiferplade, der passer helt perfekt til anretning af årets tema, som er delemad," siger Kim Hansen, der bl.a. har mange års erfaring fra Spanien med tapas. "Tingene har jo ændret sig. Maden har fået en meget større betydning for nytårsfesten. Det er virkelig et tidspunkt, hvor der kræses for tingene, og måltidet må gerne strække sig over flere timer. I stedet for at bære tre retter ind – én ad gangen – giver det et fantastisk flot bord, når det meste af menuen til alle gæster står på bordet fra starten. Der er noget at snakke om for ved at mikse de forskellige engangsservicer fra SP1S-sortimentet, er det tydeligt for enhver, at der venter gæsterne en anderledes spændende oplevelse," fortæller køkkenchefen, der har udviklet de enkelte retter, så de passer til den enkelte emballage.

Nemt og sikkert

Og kunderne kan ikke være i tvivl om, hvordan Kim Hansen har tænkt sig, at tingene skal præsenteres. "Vi vedlægger selvfølgelig en detaljeret anvisning på, hvad kunderne selv skal gøre ved de enkelte retter – f.eks. klippe krydderurter fra de medfølgende planter, så vi undgår slatne blade og stilke. Men vi har også fremstillet en video til vores hjemmeside, hvor vi i levende billeder viser og fortæller, hvad der skal til for, at mad og servering går op i en højere enhed."

Også transportemballagen er en del af den helhed. Turbinehallen har fået fremstillet en 'flyttekasse' med eget logo, som gør det nemt og sikkert at fragte menuen hjem fra Turbinehallen. Eller rettere: fragte hjem fra de telte, som er opstillet uden for hallen ved siden af den køletrailer, der rummer de omkring 800 kuverter. I teltene er der pyntet op, og stemningen understreges med champagne og varm Lumumba.

Genial og udfordrende

Efter en hektisk julemåned og et par meget lange dage før nytårsmenuen er klar, sætter Kim og hans kolleger virkelig pris på, at der ikke længere venter dage med kontrol af returneret service.

"Engangsservice i den kvalitet, som vi får fra BENT BRANDT, er genial og super udfordrende for vores kreativitet. Og lur mig om kunderne ikke i stor udstrækning vasker tingene op og bruger dem som overraskende indslag på bordet i det nye år. Selvfølgelig skal indkøbsprisen for emballagerne indregnes i menuerne, men for vores vedkommende har det ikke været et problem. Og jeg bruger det rigtig meget som små overraskende indslag i både vores a la carte og øvrige møde- og selskabsservering."

En hal og en hel del mere

Turbinehallerne er en del af den 'koncern', som kok og restauratør Søren Anker har opbygget i Aarhus. Den omfatter foruden mad ud af huset også café, restaurant og alle arrangementer i Musikhuset Aarhus, selskabslokalerne Auktionshuset, samt et omfattende eventkoncept.

Kim Hansen har det overordnede ansvar for den individuelle menuplanlægning, der kendetegner alle stederne. "Det skal jo ikke nødvendigvis være nemt, men nytårsmenuen – den må gerne være det. For kunderne," slutter den erfarne køkkenchef.

Turbinehallens Nytårs-take away-menu 2015 leveres i det flotte engangsservice fra SP1S, så det er indbydende og nemt at sætte direkte på bordet for kunden