Artikel
08.06.2018

Den gamle drøm om det nye badehotel

At hotelledelse ikke er et 8 til 16-job, var ægteparret Anne og Kasper Heebøl Harboe udmærket klar over. Gennem de seneste 20 år har begge arbejdet sig op fra opvasker- og tjenerjobs til tunge lederpositioner i hotel- og gastronomiverdenen. Men drømmen var, at man knoklede for sit eget. Sit eget badehotel. Og så var det, at Hotel Bretagne i Hornbæk søgte en forpagter. En ruin under forvandling til storhed.

For ægteparret Heebøl Harboe er titlen som hoteldirektør lig med jobbet som altmuligmand. Et job, som man har delt i to, så Anne primært har ansvaret for køkken, rengøring, regnskab og booking, mens Kasper tager sig af restauranten. Og det er altså ikke kun det overordnede ansvar, vi taler om. Det handler også om at rede senge og brygge kaffe eller dække op og rydde af i restauranten. Foruden salgsarbejdet, der skal fylde det gennemrenoverede hotel året rundt og den personlige gæstepleje, der har førsteprioritet.

Så hotelledelse i Hornbæk er heller ikke et 8 til 16-job. Som minimum er den ene af parret altid på arbejde, men det gør ikke noget, for nu er det deres egen drøm, der er blevet til virkelighed. Det blev den, da Hotel Bretagne slog dørene op som bade- og konferencehotel den 1. april 2017.

Hotellet for alle

Dørene havde været lukkede siden 2013, men i efteråret 2015 købte erhvervsmanden Henrik Frederiksen det tidligere kursted og hotel på brinken af Hornbæk Sø, og bygningerne gennemgik samme tocifrede millionforvandling som Frederiksens øvrige hotelbesiddelser – Molskroen og Molskroens Strandhotel.

Resultatet er et luksuriøst og velindrettet hotel, som Anne og Kasper har forpagtet siden opstarten – med restaurant, nyt køkken, to mødelokaler og to barer samt 23 værelser og suiter indrettet med badehotellets charme.

Og badehotel er det – med weekendophold og alt dét, 50.000 sommergæster gør ved den nordsjællandske havneby i uge 28, 29, 30. Men det er også stedet, hvor bryllupper og familiefester fylder ordrebogen hver weekend, hvor der er møder og konferencer fra mandag til fredag samtidig med, at de lokale kigger forbi til a la carte og kaffe med kage. For Hotel Bretagne er ikke kun charmerende – det er også et rigtig godt spisested med sit fransk/nordiske køkken.

Køkken-audition med X-factor

"Vi havde aldrig drømt om, at vores hotel skulle blive en gastronomisk perle, men det kan vi takke køkkenchef Kasper Larsen for, at vi er blevet," siger Anne. "Vi indkaldte tre af de kokke, der havde søgt stillingen på Facebook til 'audition'. De skulle hver især lave en treretters menu til os to, og vi faldt pladask for Kaspers rolige og ydmyge tilgang til et fantastisk måltid. Helt i den ånd vi gerne ville skabe."

Et nyindrettet køkken ventede Kasper. Sammen med konsulent Pia Moreau fra BENT BRANDT havde det nye forpagterpar skabt en funktionel indretning, der – modsat bygningsarkitektens planer – ikke var i åben forbindelse med restauranten.

"Vi var klar over, at selskaber i restauranten ville blive en væsentlig del af vores eksistensgrundlag, og så dur det ikke med larm fra køkkenet," fortæller parret, der med god forretningssans har skabt et stramt koncept for bryllups- og festmenuen.

Festmenuen er..?
"Der skal minimum være 30 gæster, og priserne ligger fast. Ingen rabatter. Og så arbejder vi med den samme månedsmenu for både selskaber og konferencer plus to til tre a la carte retter i restauranten. Det vil sige, at man kan kun udskifte retter fra menuen med en a la carte ret. Ingen særforplejning. Det gør det nemt at disponere både sæsonaktuelle indkøb og arbejdet i køkkenet," forklarer forpagterne. Det betyder, at den kommende måneds menu først offentliggøres den 15. i måneden før. Men bryllupper og konfirmationer – de bestilles jo måske ofte mere end et år i forvejen og er planlagt til mindste detalje..?

"Tja, men det er OK. Vi har ikke mistet kunder på det," konstaterer Anne og Kasper. De kan også glæde sig over, at en målrettet indsats for at gøre hotellet kendt hos bl.a. medicinalvirksomheder har båret frugt som eftertragtet møde- og konferencested. Det er ikke mindst konceptet 'Lej dit eget badehotel', hvor kunderne får hele bygningen for sig selv, der har været populært fra første dag – ja, faktisk før…

Tyvstart

Allerede måneden før den officielle åbning havde lokale håndværksmestre med fruer – i alt 100 gæster – spurgt om muligheden for at holde fest. "Og en sådan mulighed for at præsentere os i lokalområdet kunne vi ikke sige nej til," slår Anne fast. "Så trods manglende køkken og køkkenchef, blev arrangementet gennemført med catering og hjælp udefra. Og så ville skæbnen, at vi ugen efter fik en forespørgsel fra 16 departementschefer fra Statsministeriet, der troede, vi havde åbnet. Så det gjorde vi selvfølgelig. Det gik godt – så godt, at de i den efterfølgende uge kontaktede os for at høre, om deres 'chefer' måtte komme et par dage efter." Det gjorde 'cheferne' så sammen med alle dem, der skulle passe på alle ministrene.

Og så var man i gang. Også i weekenderne, hvor 'deals' på de sociale medier i forvejen havde solgt 350 badehotelophold. "Forudbetalingerne lunede på kassekreditten samtidig med, at det gode budskab om stedet blev delt til højre og venstre," siger værtsfolkene, der er klar over, at det ikke kun handler om godt købmandskab, men i høj grad om at være synlig på de sociale medier og ikke mindst på stedet. At skabe nærvær, for som parret siger: "Man tager gerne på konference på et badehotel, men ikke omvendt."

Nærvær og logistik

Og synlighed betyder som sagt, at enten Anne eller Kasper altid er på hotellet i dag- og aftentimerne. "Men for det meste er vi der begge to, for vi vil jo begge være en del af dét, der sker," siger Anne, som ikke synes, at jobbet er hårdt. "Sådan har vi jo arbejdet, siden vi var 18, men logistikken kan være hård som forældre til tre børn i børnehave- og skolealderen. Men nu bor vi kun få hundrede meter fra hotellet, så vi har faktisk fået både forretningslivet og familielivet til at fungere."

For selvfølgelig skal børnene mærke nærvær. Det skal gæsterne også. Derfor indgår Kasper også i de almindelige vagtplaner i restauranten og i de to barer, hvor hans erfaringer fra flere år i vinbranchen ses på både vinkortet og udvalget af drinks – bl.a. Kaspers 'Bretagne Champagne Cocktail.' Anne kan man møde både i receptionen, på værelsesgangen, eller som barista ved espressomaskinen.

Hårdt? "Nej, for vi kan selv bestemme. Porcelæn, blomster, arrangementer – alt dét, der adskiller os fra de andre hoteller," konstaterer det sympatiske forpagterpar. "Og nu er vi i gang med 2. sæson, hvilket går forrygende. Der er blevet råd til at ansætte personale, som kan aflaste os, så nu bliver der også tid til at tænke strategiske tanker og opsøgende salg. For vi drømmer jo stadig…".